Een website met paskamers

29 januari 2014

Een website kun je heel goed vergelijken met een kledingzaak.

Stel je even voor. Je hebt het al zo vaak meegemaakt: Die winkel waar de “verkopers” je argwanend of zelfs afwijzend aankijken wanneer je binnenkomt. Waar een ongezellige sfeer hangt. Die winkel waar het snikheet is in de pashokjes. En de pashokjes zo klein zijn zodat  je je kont niet keren kan. Waar het licht te fel is of juist te zwak. Waar spiegels buiten het hokje staan waardoor jij in het kledingstuk naar buiten moet en daar -in het zicht van iedereen in de winkel- in de spiegel ziet wat zij al lang geconstateerd hebben: het staat je niet. Die winkel waar de kledingrekken zo volgepropt zijn dat je niks fatsoenlijk kunt bekijken zonder het tussen de andere kledingstukken uit te moeten trekken, waarbij vervolgens de helft ervan van zijn knaapje glijdt. Zo’n winkel waar de verkoper ineens iets moet verhangen of terughangen daar waar jij staat te kijken.

In zo’n winkel ben je minder geneigd* iets te passen, laat staan te kopen.
(*Pas op: understatement.)

Nee. Dan een winkel waar de verkopers geen verkopers maar dienstverleners zijn. Mensen die hun werk leuk vinden. En die je met een welgemeende glimlach welkom heten en je verder met rust laten. Waarbij ze vervolgens wel zichtbaar en ongedwongen open staan voor je vragen en hulp en advies bieden waar nodig. In deze winkel zijn de pashokjes paskamers. Ruim van opzet en uitstekend verlicht.  Als je het kledingstuk zonder het stoten van je ellebogen en zonder zweetaanvallen hebt aangetrokken kun je kiezen of je in de paskamer of daarbuiten van de spiegel gebruik wilt maken. De spiegels vervormen niet (enkel ten goede). De paskamers  zijn uitgerust met een knopje waarmee ik de winkelbediende kan aangeven dat het rokje dat ik had uitgekozen toch te groot is (of te klein …). Waarop deze direct de juiste maat ophaalt. Ze haalt niet alleen de juiste maat broek maar ook een truitje dat er veel beter bij past dan de paarse die je aanhebt. Ze biedt je ook nog een paar hakken aan die het geheel perfect afmaken (en er zo veel leuker bij staan dan je eigen afgetrapte Allstars) zodat je een totaalplaatje hebt op basis waarvan je een besluit kunt nemen over het rokje in kwestie.

pashokjes_intern

Halverwege krijg je tips en een kopje koffie (of een glaasje wijn als het tijdstip en je gemoed het toestaan).

Een winkel waar je man -die normaal gesproken buiten staat te wachten- naar binnen wordt gehaald en een kop koffie en een krant krijgt, gezeten in een toffe lederen stoel waar hij van z’n lang zal ze leven niet uit kan (en wil) komen, waardoor jij als vrouw ontspannen en relaxed je ding kan doen.

Zo’n winkel dus. Die kun je vergelijken met een goede website.

Een website waar alles ruim is opgezet en makkelijk te vinden is. Een website die je het gevoelt geeft dat je welkom bent. Een website waar je niet gestresst raakt van de hoeveelheid knopjes en keuzes.

Een website die je begeleidt door je keuzes en advies uitbrengt om je verder te helpen. Waarbij je altijd contact op kan nemen als je vragen hebt. Waarbij je niet gepusht voelt maar geadviseerd en begeleid. En waarbij je uiteindelijk gemakkelijk tot koop over kan (en wil) gaan. Zulke ervaringen zijn herhaalbezoeken waard. En zulke ervaringen zijn het delen waard.

Zulke websites – en zulke winkels trouwens ook – daar zouden we er meer van moeten hebben.