Goede communicatie volgens S&DV

12 november 2013

Hoe weet je of je website goed communiceert?

Je hebt een product. Je hebt een publiek. En je wilt dat ze elkaar ontmoeten. Hoe te handelen? Vanzelfsprekend maak je een website, applicatie of brochure die ervoor moet zorgen dat jouw boodschap het publiek bereikt. Maar hoe weet je of je hiermee goed communiceert? In ieder geval moet er sprake zijn van het volgende:

a. Mensen begrijpen wat ze kunnen doen

Je moet je publiek niet verwarren, maar ervoor zorgen dat ze direct weten wat ze kunnen verwachten. Het is belangrijk dat de bezoeker zich zeker voelt. Een succesbeleving van de bezoeker zorgt voor sympathie en daarmee een versterking van de band met het merk.

b. Mensen begrijpen wat van ze verwacht wordt

Er moet duidelijk zijn wat jij wil dat de bezoeker gaat doen. Dit hoeft niet dwingend te zijn. Het gaat erom dat je publiek op een aangename manier aan de hand genomen wordt. Zo creëer je een doeltreffende en aangename gebruikerservaring.

c. Mensen voelen zich aangetrokken

Het is van het grootste belang dat de bezoeker zich op zijn gemak voelt. En dat deze zich voelt aangetrokken tot het merk. Daarmee vergroot je de kans dat mensen terugkomen, het mooi vinden en met anderen willen delen. Zorg dus voor duidelijkheid en overzichtelijkheid, maar vergeet niet om het geheel in een mooie en goed afgewerkte context te laten plaatsvinden.

Wie een goed verhaal wil, moet ervoor zorgen dat het goed vormgegeven is en goed begrepen wordt. Door iedereen. Daarom zeggen wij van Stomp & De Vreede vaak: ‘Als mijn moeder het begrijpt, zijn wij geslaagd’.

Mensen laten weten wat ze moeten en wat ze kunnen doen en er bovendien voor zorgen dat zij zich aangetrokken voelen tot je merk … Hoe doe je dat?

  1. Bied een duidelijke boodschap

  2. Geef een duidelijke call-to-action

  3. Zorg voor een goede hiërarchie op elke pagina

  4. Gebruik kleur functioneel

  5. Zorg voor een heldere menustructuur

  6. Zorg voor de juiste content

  7. Gebruik taal die mensen begrijpen

  8. Schrik onervaren internetgebruikers niet af

  9. Bied de ervaren internetgebruiker dat wat zij verwachten

  10. Gebruik de ruimte

  11. Gebruik beeld zoveel je kunt

  12. Laat zien dat je er bent

—–

1. Bied een duidelijke boodschap

Een website moet een duidelijk omschreven doel hebben om eventuele verwarring direct te voorkomen. Schrijf voor jezelf op waar deze website voor is. De bezoeker wil weten: Wat kan ik hier en wat heb ik daar aan?

Die ene zin gecombineerd met dat ene beeld dat de bezoeker vertelt en laat zien wat je te bieden hebt. Laat hem of haar direct weten en zien wat er te doen valt en hoe dat werkt. Zonder dat je daarvoor een heel verhaal hoeft te lezen en alle knoppen hoeft in te drukken.

goedecommunicatie_intern3

2. Geef een duidelijke call-to-action

Wees duidelijk in je eigen doelen. Roep op tot actie en maak dit zichtbaar. Wat wil je dat de bezoeker doet?

‘Ik wil e-mailadressen van geïnteresseerden.’ ‘Ik wil dat ze me bellen.’ ‘Ik wil dat men ons servicegericht vindt.’ Iedere pagina kan een eigen doel hebben, bijvoorbeeld ‘Direct bestellen’. De call to action is niet altijd commercieel, maar wel servicegericht. Bijvoorbeeld: ‘Download hier de gebruikershandleiding’ of ‘Stel een vraag.’

Zorg er altijd voor dat mensen weten wat ze moeten doen. Waarom ze dat moeten doen (wat hebben ze er aan?) en wat er gebeurt als ze het doen (verwachtingsmanagement).

3. Zorg voor een goede hiërarchie op elke pagina

Hiërarchie op de pagina zorgt voor duidelijkheid. Het geeft belangrijke zaken voorrang. Laat andere content wel in haar waarde maar zorgt ervoor dat deze content niet afleidt of erger, afschrikt.

Daarvoor moet je altijd bedenken wat is de top 3 prio. En deel de pagina als zodanig in. Door het formaat van de letters. De kleur. Het gewicht (vet, cursief of gewoon). Door goed kleurgebruik (zie punt 4.). En simpelweg de plaatsing op de pagina. De belangrijkste informatie op ooghoogte en als het een webpagina betreft boven de vouw*.

goedecommunicatie_intern2

* De vouw is de fictieve horizontale lijn op een webpagina onderaan het direct zichtbare deel van de pagina. Het deel van de pagina onder de vouw wordt pas zichtbaar na scrollen.

4. Gebruik kleur functioneel

Kies een kleurenpalet dat aansluit bij het product of het merk. Zet daar 2 zogenaamde ‘actiekleuren’ naast. Verdeel deze 2 actiekleuren in oplopende prioriteit: ‘Heel belangrijk’ en ‘Best belangrijk’. Deze 2 actiekleuren moeten echt opvallen naast de andere kleuren.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de kleuren oranje en groen zich daar goed voor lenen maar feitelijk gaat het om de attentiewaarde. Als je huisstijl oranje en groen is zul je een actiekleur uit moeten zoeken die daar naast van de pagina spat. “Klik op mij!! Klik op mij!!!”

goedecommunicatie_intern5

Waarom 2 actiekleuren?

Er is altijd een knop het belangrijkste. Neem bijvoorbeeld een formulier. De belangrijkste knop bij een formulier bijvoorbeeld is de ‘versturen’-knop. Ook best belangrijk is bijvoorbeeld een knop als ‘aanpassen’.

goedecommunicatie_intern4

5. Zorg voor een heldere menustructuur

Een menu bestaat uit een hoofdmenu en een submenu. (Soms zelfs een sub-submenu.)

Eigenlijk komt het hier op neer: Zorg voor zo min mogelijk menu-items. In het hoofdmenu het liefst slechts 5. Het moet geen zoek- of gokwerk worden voor de bezoeker. Verdeel de informatie van te voren zo dat het past  in categorieën. Dat betekent dat wanneer je meer informatie hebt je deze in submenu’s moet plaatsen.

Op veel websites tref je ‘loze links’aan. Links die wel ruimte innemen en dus de keuzesnelheid vertragen (want meer keuze). Zoals bijvoorbeeld ‘Vacatures’ in het hoofdmenu. Vaak blijkt ook nog dat er ‘momenteel geen vacatures beschikbaar zijn’. Waarom laat je het dan zien?

Informatie die je kwijt wilt of moet maar die niet de eerste prio voor je bezoeker is en die de bezoeker waarschijnlijk nooit gaat willen zien, plaats je bijvoorbeeld in de footer. Links die slechts voor een klein deel van je bezoekers relevant zijn (communities bijvoorbeeld), kun je het beste een ondergeschikte rol laten spelen.

6. Zorg voor de juiste content

Content. Inhoud. Daar gaat het allemaal om.  Dat is wat je wilt delen.

Zorg voor de juiste content en voor een goede presentatie van deze content.

Lelijke foto’s van je geweldige product ontkrachten je lovende verhaal.

Zorg voor een heldere indeling van de informatie.

Als er veel content is dien deze dan hapklaar op. Schrik mensen niet af maar verdeel het in porties. En verdeel de informatie op de pagina zodat het er prettig en niet overweldigend uitziet. Voorkom eerste reacties als: ’OMG wat veel! Dat ga ik dus ECHT niet allemaal lezen!’

7. Gebruik taal die mensen begrijpen

Iedereen moet je tekst kunnen lezen èn begrijpen.

Het belang van duidelijke taal dus. Zeg het in zo kort mogelijke zinnen met zo min mogelijk woorden. Houd je verre van ouderwets taalgebruik (bijvoorbeeld termen als ‘dient,’ ‘echter’ of ‘welke’).

Tekst moet lezen als een fijn boek. Houd het dicht op de spreektaal, iets waarmee de bezoeker bekend is en praktisch doorheen fladdert. Voor je het weet hebben ze de boodschap gelezen èn begrepen.

8. Schrik onervaren internetgebruikers niet af

Extra features nemen ruimte in. Zij vormen extra content en dus weer een extra moeilijkheid om de simpelheid en het overzicht te waarborgen. Bovendien schrikt het ‘onervaren internetgebruikers’ (denk aan je moeder) af.

‘Hoei! Wat is dit nu weer? Wat moet ik daarmee?’

Een knop als ‘Inloggen met uw Facebookprofiel’ kan voor ongerede paniek zorgen. Voeg het toe. Uiteraard. Het is nodig. Maar plaats het zorgvuldig. Zo dat het mensen niet stoort, afleidt of afschrikt. Mensen die weten wat ze willen vinden het wel. Wees niet bang.

9. Bied de ervaren internetgebruiker dat wat zij verwachten

Zie hierboven. 😉

10. Gebruik de ruimte

Wees niet bang voor lege ruimte. Die ruimte zorgt voor het creëren van rust en overzicht.

Al je content is het waard om te glimmen. Plaats haar niet  in een te krap jasje waar zij met een rood hoofd probeert een goede indruk op je te maken.

11. Gebruik beeld zoveel je kunt

Goed gebruik van beeldmateriaal versterkt een verhaal. Illustraties kunnen zelfs hele lappen tekst vervangen. We hebben te maken met informatie-overload. Men heeft een enorme zucht naar informatie maar geen tijd en geduld om te lezen. Men wil informatie en men wil dit snel, ze zijn niet lui maar druk. Daarom is heldere communicatie van het grootste belang. Visuele communicatie heeft daarbij de voorkeur.

Illustraties en afbeeldingen vormen niet alleen een prettige onderbreking op lange blokken tekst, maar vooral kunnen ze informatie (letterlijk) inzichtelijk maken.

12. Laat zien dat je er bent (voor je bezoekers)

Een laatste en heel belangrijk punt: laat de bezoeker altijd zien dat jij er bent. Dat de site leeft. Dat er echte mensen achter zitten. En dat je er bent voor hen. Laat zien dat je servicegericht bent. Door hulp- en contactmomenten te bieden waar nodig.

En laat zien dat je actueel bent, dat je weet wat er leeft. Dit kun je doen door via blog in te schrijven over de actualiteit. Zaken die voor je bezoekers interessant kunnen zijn. Deel deze en geef eventueel kort je mening hierover.

Dat er mensen achter een product zitten kun je ook doen door gebruik te maken van kanalen als Facebook en Twitter.

goedecommunicatie_intern6

Pas deze 12 punten toe voor functionele, effectieve en mooie producten.